Sunday, November 7, 2010

Alat Bantu Mengajar

Alat Bantu Mengajar (ABM)
Untuk memahami konsep isipadu kepada murid-murid tahun 2, guru perlu menggunakan pelbagai warna cecair untuk mendapatkan perbezaan cecair dalam pelbagai bekas. Bahan-bahan bantu mengajar yang digunakan mestilah sesuai, releven dan mudah diperolehi. Selain itu, bekas-bekas seperti bekas minuman, cawan kertas, cawan plastik dan botol minuman sesuai digunakan sebagai alat bantu mengajar dalam pengajaran topik isipadu cecair kepada murid.





 
1. Botol air mineral (500ml dan 1.5l)
Botol air mineral yang digunakan sebagai bekas penyukat ini mudah didapati di merata-rata tempat. Ia juga tidak asing kepada pelajar kerana minuman kesukaan pelajar. Bentuknya yang menjadi lebih lutsinar apabila pembalutnya dibuang. Ia membolehkan pelajar dapat melihat terus ke dalam bekas. Kos yang mahal tidak diperlukan untuk alatan ini. 

2. Baldi air
Baldi digunakan untuk mengisi suatu kuantiti cecair yang banyak seperti air.


3. Silinder Penyukat
Silinder penyukat digunakan untuk mengukur isipadu cecair dengan tepat. Silinder penyukat selalunya digunakan di makmal sains untuk tujuan mengukur isipadu cecair seperti bahan kimia yang digunakan di dalam eksperimen.


4.Corong
Corong digunakan untuk memudahkan pelajar memindahkan air dari baldi ke dalam silinder penyukat.

No comments:

Post a Comment